Papier decoupage D0552 - wycinanki łowickie
Papier do decoupage
Materiały oficjalnie udostępnione przez Muzeum w Łowiczu
Wycinanka łowicka jest ambasadorem polskiej kultury a cała sztuka ludowa regionu łowickiego jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych na całym świecie elementów polskiej tradycji i kultury. Cały świat zachwyca się sztuką ludową ale nie każdy wie, że Łowicz jest jedną ze światowych stolic ludowego rękodzieła.
Na arkuszu zostały wykorzystane następujące wycinanki z kolekcji
Kodra, Danuta Wojda, Łowicz, 2005 r.
Wycinanka ażurowa, Krystyna Lis, Nowa Niespusza, 2013 r.
Kodra, Helena Rześna, Łowicz, 2001 r.
Laurka, Stanisława Bogusz, Łowicz, 1963 r.
Gwiozda ażurowa, Helena Rześna, Łowicz, 2009 r.
Wycinanka łowicka.
Wycinanka łowicka to jedna z ciekawszych form polskiej papieroplastyki ludowej. Jako wyraz artystycznych uzdolnień Księżaków (grupy etnicznej zamieszkującej region łowicki leżący we współczesnych granicach powiatów łowickiego i skierniewickiego) stała się ważną częścią ich kultury materialnej, a współcześnie także jej symbolem. Pojawiła się w I poł. XIX wieku, kiedy papiernia w Konstancinie-Jeziornej pod Warszawą rozpoczęła produkcję kolorowego papieru glansowanego nazywanego dziś wycinankowym. Do początków XX w. w Łowickiem wykonywano wycinanki, by przystroić wnętrza chłopskich domów.
Wycinanki łowickie charakteryzuje niezwykła malarskość, rozbudowana forma i bogata tematyka. Powstają one przez wielowarstwowe naklejanie – najpierw na biały karton, a następnie kolejno na siebie, różnokolorowych elementów, począwszy od największych do najmniejszych. Do wycinania stosuje się do dziś nożyce do strzyżenia owiec, a do łączenia elementów klej gotowany z mąki żytniej.
W przestrzeni tradycyjnego chłopskiego domu wycinanki miały przypisane swoje miejsce. Na belkach biegnących pod sufitem wieszano okrągłegwiozdy. Pomiędzy nimi umieszczano prostokątne, poziome kodry vel. tofle. Dużych rozmiarów kodry, wisiały także nad ławą między oknami. Pomiędzy świętymi obrazami wieszano pionowe, złożone z 2 pasków papieru tasiemki.
Od początku XX w. wycinanki łowickie stają się obiektem zainteresowania osób spoza środowiska wiejskiego – ludoznawców, kolekcjonerów, artystów. Dla ”szerokiego świata” odkrył je krakowski malarz, uczeń Jana Matejki związany z Towarzystwem Polska Sztuka Stosowana, Leonard Strojnowski. Przebywając w okolicach Łowicza zebrał ich kolekcję i zaprezentował w 1901 r. na wystawie w krakowskich Sukiennicach.
W latach 20-tych XX w. powstaje nowa forma – wycinanki ażurowe. Technika ich wykonywania polega na wycinaniu, najczęściej z czarnego papieru, ażurowych rozet. Na ażur nanoszone są kolorowe elementy, a całość wycinanki przyklejana jest punktowo na biały karton. Od tego momentu wycinanki łowickie zaczynają funkcjonować jako pamiątka z regionu, chętnie kupowana przez turystów licznie przybywających do Łowicza m.in. z okazji słynnych procesji Bożego Ciała.
Do dziś w Łowiczu i okolicach działają twórczynie wykonujące tradycyjne formy wycinanki, a także ich nowoczesne wersje (wycinanki ażurowe o różnorodnych kształtach, laurki, karty pocztowe, karnety). Czerpiąc inspiracje z dawnych wzorów, form i motywów tworzą prace nacechowane indywidualnym spojrzeniem, posiadające niepowtarzalny styl. Po sposobie cięcia, tematyce, kolorystyce czy rozplanowaniu przestrzeni można rozpoznać autorkę danej wycinanki.
Do ulubionych wzorów, wykorzystywanych przez dawne i współczesne wycinankarki należą drzewka kwiatowe, motywy zwierząt: kogutów, pawi, koni i postacie w ludzkie ubrane w regionalne stroje, przedstawiane w kontekście obrzędowości dorocznej czy rodzinnej.
Największą w Polsce i na świecie kolekcję wycinanek łowickich liczącą ponad 2600 eksponatów posiada Muzeum w Łowiczu. Dokumentują one rozwój i przemiany zachodzące w tej dziedzinie regionalnej sztuki od XIX wieku po czasy współczesne. Najcenniejsze i najciekawsze prezentowane są na wystawie stałej w gmachu głównym muzeum.
Oprac.
Bardzo cienki i wytrzymały biały papier znakomicie nadający się do decupage. Łatwo nasiąka wodą a jednocześnie długo utrzymuje swoje właściwości, pozostaje elastyczny i nie rozpada się. Sprawdzona odpowiednia technika nadruku powoduje, że barwy pozostają czyste, nie zmywają się i nie dają ścierać. Papier świetnie się przykleja i daje delikatnie naddawać na obłych przedmiotach. Umożliwia uzyskanie doskonałych rezultatów w sztuce zdobniczej. Papier dedykowany do techniki serwetkowej (Serviettentechnik).
ITD Collection - papiery decoupage, które czarują światem barw!
arkusz wielkości A3 (420x297 mm), 60 g/m2